مراقبت از دندان ها

مراقبت از دندان ها باعث می شود زندگی سالم، طولانی و بدون درد را تجربه کنیم. به منظور سالم نگه داشتن دندان ها لازم است که به صورت روزانه مراقبت های دهان و دندان را به خوبی انجام دهیم و با بالا رفتن سنمان، دندان های خود را حفظ کنیم. می توانید این کار را با تمرین بهداشت مناسب دهان و دندان، تغذیه و رژیم سالم، و در کنار این عادات خوب با مراقبت از دندان و رسیدگی های پزشکی به موقع، آن را تکمیل کنیم.


مراقبت از دندان ها

۱- هر روز صبح و عصر مسواک بزنید

مسواک زدن می بایستی حداقل ۲ دقیقه طول بکشد. این مدت زمان باعث می شود بتوانید روی تمامی سطوح دندان ها کار کنید. مطمئن شوید که پشت دندان ها را نیز فراموش نکرده اید.

به کودکان خود، با اولین دندان های شیری که در می آورند عادات بهداشت دهان و دندان را یاد بدهید. کرم خوردگی در دندان های شیری به همان اندازه دندان های دائمی می تواند آزار دهنده باشد.

برای بهترین نتیجه می توانید از مسواک با موهای نرم و یا مسواک برقی استفاده کنید. از هر نوع مسواکی که استفاده می کنید، حتما هر سه ماه یکبار آن ها را تعویض کنید. اگر فکر می کنید که احتمالا مسواک هایتان زودتر از این کهنه می شوند، می توانید برس و موهای آن ها را بازرسی کنید که ببینید آیا خراب و یا کج شده یا نه. اگر اینگونه بود آن را تعویض کنید.

مسواک زدن مداوم و منظم، نه تنها باعث می شود دندان هایتان سالم و بدون درد باشد، بلکه نفس تان را نیز خوش بو و مطبوع می سازد. البته نبایستی بلافاصله پس از غذا خوردن مسواک بزنید. بلافاصله بعد از غذا خوردن دهان به میزان بیشتری اسیدی بوده و این باعث می شود مینای دندان نرم تر باشد. حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید و بلافاصله بعد از آن دندان هایتان را مسواک کنید.

۲- از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید

فلوراید از مینای دندان ها محافظت کرده و باعث می شود دندان هایتان کمتر به کرم خوردگی مبتلا شوند. البته خیلی مهم است که خمیر دندان ها، فلوراید کافی برای موثر بودن داشته باشد بررسی کنید که حداقل ppm500/1 -350/1، فلوراید داشته باشد.

خمیر دندان هایی با مقادیر کمتر از ppm 000/1، نمی توانند برای حفاظت از دندان ها موثر باشند.

کودکان هم می توانند از خمیر دندان های خیلی قوی استفاده کنند به شرطی که بزرگتران نظارت کنند تا بعد از مسواک زدن دهان را خوب بشویند و خمیر دندان را بیرون بریزند.

  

۳- روزانه از نخ دندان استفاده کنید

نخ دندان کشیدن باعث تمیز شدن سطوح بین دندان ها می شود. این خیلی مهم است چرا که شما نمی توانید این فواصل را با مسواک تمیز کنید. بنابراین، اگر نخ دندان بکشید غذاها جرم و باکتری ها در این قسمت ها ایجاد و ماندگار می شوند.

از ۳۰ سانتی متر نخ دندان استفاده کنید. آن را بین دندان ها گذاشته و با حرکات موجی بین دندان ها و اطراف آن ها را پاک کنید. نخ را از بالا به پایین کناره های دندان حرکت دهید سپس آن را برای دندان های دیگر به کار ببرید.

اگر با روش قدیمی نخ کشیدن مشکل دارید می توانید از ابزار های جدید نخ دندان استفاده کنید.

وقتی به نزدیک لثه ها می رسید، آرام تر کار کنید، ممکن است خونریزی کنند، هر چند بعد از چند روز، خونریزی قطع خواهد شد.


۴- استفاده از دهان شویه

به دنبال دهانشویه های فلوراید باشید. اگر از دهانشویه های حاوی فلوراید، پس از مسواک زدن و نخ دندان، استفاده کنید، این کار کمک می کند که فلوراید به تمامی سطوح دندان ها برسد. دهانشویه را در حدود دو دقیقه در دهانتان به حرکت در آورید تا تمامی نواحی دندان را پوشش دهد.

کلرهیگزیدین نیز ماده محافظت کننده دیگری در دهانشویه هاست که با باکتری ها مقابله کرده و تاثیرات ملایم و ماندگار تری دارند.

همچنین می توانید با استفاده از محلول آب نمک، یک محلول خانگی طبیعی درست کنید. نصف قاشق چای خوری نمک در یک لیوان آب گرم ریخته و در دهانتان آن را به حرکت در آورید.

دهانشویه را قورت ندهید، چراکه ممکن است باعث اذیت کردن معده تان شود. اگر می خواهید باکتری های ته گلو را هم از بین ببرید می توانید قبل از بیرون ریختن دهانشویه از دهان، کمی آن را ته گلو غرغره کنید.


۵- زبانتان را نیز مسواک بزنید

سطح زبان ناهموار است و این یعنی ذرات غذا و باکتری ها می توانند بین این ناهمواری ها جا خوش کنند و در اینصورت باکتری ها می توانند به سمت دندان ها حرکت کنند.

می توانید به آرامی با مسواک و یا ابزار مخصوص زبان، آن را پاک کنید. برخی از مسواک ها، سطحی زبر مخصوص پاک کردن زبان در انتهای خود و یا طرف دیگر مسواک دارند که می توانید از آن برای پاک کردن زبان استفاده کنید.

این کار را به آرامی انجام دهید تا به زبانتان آسیب نزنید پس از انجام کار، دهانتان را آبکشی کنید تا بقایا خارج شوند.


۶- سیگار نکشید

سیگار کشیدن باعث زرد شدن دندان ها، بدبو شدن دهان، و ابتلا بیشتر به بیماری های لثه و سرطان دهان می شود. اگر برای ترک سیگار، نیاز به کمک دارید، منابع زیادی در دسترس هستند. می توانید:

  • از دوستان، فامیل و یا گروه های ترک کننده ها کمک بگیرید.
  • از مکان ها و موقعیت های که در آن جا عادت به سیگار دارید، دوری کنید.
  • در زمان وسوسه شدن با مشاوران تماس بگیرید.
  • با پزشک و یا مشاور ترک اعتیاد صحبت کنید.
  • از درمان برچسب های نیکوتین دار کمک بگیرید.
  • از درمان های موجود در مراکز درمانی کمک بگیرید.


مراقبت از دندان ها با یک رژیم صحیح و سالم غذایی

۱- مصرف شکر را محدود کنید

شکر با از بین بردن مینای دندان و تولید اسید سبب فرسایش آن می شود و همچنین باعث می شود احتمال کرم خوردگی و پوسیدگی دندان بیشتر شود. غذاهایی که می بایستی از آن ها پرهیز کنید:

  • سودا و نوشیدنی های قندی. نوشیدن آبمیوه های شیرین را به یک لیوان در روز محدود کنید.
  • دسرها، مانند شیرینی، کیک، بستنی و آبنبات
  • چای و قهوه خیلی شیرین.


۲- غذاهای خیلی چسبناک

این غذاها، لایه نازکی از شکر روی دندان را ایجاد کرده که به سختی پر می شوند و احتمال پوسیدگی دندان را افزایش خواهد داد. همچنین این غذاها سبب خرابی کارهای قبلی انجام شده روی دندان می شوند، مثلا ممکن است مواد پر کننده تاج دندان را بکنند. سعی کنید از خوردن موارد زیر پرهیز کنید:

  • آبنبات های آدامسی شکل
  • گرانولا و وعده های شیرین و چسبناک در صبحانه
  • تافی (نوعی آبنبات)

میوه های خشک مانند کشمش

آدامس های قندی – آدامس های بدون قند، جهت تولید مواد هضم کننده بزاق دهان بسیار خوب بوده و باعث می شود باقی مانده های غذاهای چسبیده بین دندان ها، پاک شود.


۳- با میوه ها و سبزیجاتی که موقع جویدن قروچ قروچ می کنند دندان هایتان را تمیز کنید

این کار بویژه برای پایان وعده غذایی و یا به عنوان میان وعده های غذایی مناسب است. با این حال مراقب باشید که برخی از این میوه و سبزیجات ممکن است بین دندان هایتان بمانند و حتما بایستی پس از خوردن آن ها مسواک بزنید. این خوراکی ها را بیشتر بخورید:

  • بروکلی
  • گلابی
  • هویج
  • خیار
  • کاهو
  • بادام زمینی
  • کرفس
  • انواع دانه و بذرها
  • توت گجایی


۴- میزان مصرف نوشیدنی های الکلی را کاهش دهید

الکل احتمال آسیب به مینای دندان را افزایش و درصد ابتلا به پوسیدگی را بالا می برد. در صورتی که به کمک برای ترک الکل نیاز دارید منابع زیادی در دسترس هستند. شما می توانید:

از دوستان، خانواده و گروه های الکلی های بی نام کمک بگیرید با پزشکان در مورد مصرف دارو صحبت کنید.

مشاوره بگیرید.

از درمان های موجود بهره ببرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.