آزمایشات لازم برای زنان 40 ساله

شرایط جسمی که در 40 سالگی به دست می آورید باید شبیه به شرایطی باشد که در هنگام جوان تر بودن داشتید، اما اگر پزشک چند آزمایش دیگر را انجام دهد یا شما را به بعضی از متخصصان ارجاع دهد تا شما را سالم نگه دارد، شگفت زده نشوید. در اینجا به آزمایشات پزشکی که باید در دهه 40 زندگی تان انجام دهید، نگاهی می اندازیم.

رسیدن به 40 سالگی مزیت های زیادی دارد. شما در این سن به فردی تبدیل می شوید که حالا با خود کوله باری از تجربه دارید و می دانید که از زندگی چه می خواهید و چطور می توانید به این خواسته هایتان دست پیدا کنید. شاید در این سن ارتقای شغلی پیدا کنید، پدر یا مادر شوید و یا مشتاقانه، کارهای هیجان انگیزی را که در جوانی از انجام آن سرباز زده اید انجام دهید. 

اگر اکنون، در این سن، اولویت خود را تناسب اندام و تغذیه خوب قرار دهید، ممکن است بیشتر احساس جوانی کنید و یا حتی جوان تر به نظر برسید. اما آیا این بدان معناست که شما سالم تر از قبل خواهید بود؟!

چه این که آیا شما در وضعیت جسمی ایده آلی قرار دارید و یا دچار اضافه وزن تا این سن شده اید، 40 سالگی زمان مناسبی برای برقراری ارتباط با پزشک و ارتقا سطح مراقبت های اولیه سلامت است.

همانطور که شما بزرگ تر می شوید، مستعد بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، سرطان و آرتریت، می شوید. بنابراین اگر به طور مرتب با پزشک دیدار داشته باشید، می توانید از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری کنید. اولین گام برای مراقبت از خود، برنامه ریزی برای حفظ یا بهبود شرایط بدن و برنامه ریزی برای انجام تست های سالانه تا زمانی که پزشک به شما اطمینان خاطر دهد، است. 

شرایط جسمی که در 40 سالگی به دست می آورید باید شبیه به شرایطی باشد که در هنگام جوان تر بودن داشتید، اما اگر پزشک چند آزمایش دیگر را انجام دهد یا شما را به بعضی از متخصصان ارجاع دهد تا شما را سالم نگه دارد، شگفت زده نشوید. در اینجا به آزمایشات پزشکی که باید در دهه 40 زندگی تان انجام دهید، نگاهی می اندازیم.


بررسی فشار خون

این توصیه، نباید برای شما جدید باشد. به توصیه متخصصان، باید از بیست سالگی حداقل هر یک سال یا هر دو سال یک بار فشار خونتان را اندازه بگیرید. اما زمانی که وارد دوره میانسالی می شوید، این مسئله بسیار مهم خواهد بود. فشار خون بالا یک عامل خطر عمده برای بیماری قلبی و سکته مغزی است که به ندرت از خود علائمی نشان می دهد. فشار خون طبیعی کمتر از 120/80 mmHg است.


آزمایشات چربی خون

مانند فشار خون، باید از بیست سالگی به بعد حداقل هر یک سال یا دو سال سالی یک بار کلسترول بد (LDL)،کلسترول خوب(HDL)  و تری گلیسیرید خون تان بررسی شود. کلسترول و تری گلیسیرید هر دو می توانند در نهایت به بیماری های قلبی ختم شوند. بیماری قلبی هنوز قاتل اصلی زنان است و حدود 22 درصد مرگ و میر در زنان را تشکیل می دهد که بیشتر از همه انواع سرطان ها است.


غربالگری دیابت

اگر فاکتورهای خطرناکی مانند چاقی یا سابقه خانوادگی دیابت دارید، ممکن است پزشک شما سالهاست که قند خون تان را بررسی کرده است.اگر نه، توصیه می شود که در سن 45 سالگی دست به کار شوید.به انتخاب پزشک شما می توانید که یک آزمایش سطح گلوکز خون ناشتا یا یک آزمایش A1C را انجام دهید (آزمایش خونی که میانگین قندتان را در طی 3 ماه گذشته نشان می دهد.)


ماموگرافی

این مسئله کمی بحث برانگیز است، زیرا برخی از دستورالعمل ها نشان می دهد که به طور متوسط انتظار می رود این بیماری تا سن 50 سالگی و برخی می گویند که از 40 سالگی شروع می شود. به این منظور یک تقسیم بندی صورت گرفته که طبق آن گفته می شود که زنان در نیمه اول 40 سالگی باید برای شروع غربالگری سرطان پستان با ماموگرافی اقدام کنند ، زنان 45 تا 54 ساله باید آن را سالانه دریافت کنند و زنان 55 ساله و بالاتر و می توانند هر 2 سال یک بار آن را انجام دهند.

اگر شما سردرگم شده اید، تنها نیستید، دکتر شما می تواند به شما برای تصمیم گیری بهتر کمک کند. بعضی از عوامل مانند سابقه خانوادگی شما و سنجش های فردی تعیین کننده زمان هستند.


سنجش بینایی

حتی اگر بینایی شما عالی باشد، شگفت زده نشوید، اگر به طور ناگهانی به اشکال در خواندن منوهای رستوران و پیام های متنی دچار شدید، احتمالادر حال توسعه پری بیوپسی (اشکال در خواندن متون نزدیک) هستید که خطرناک نیست و ممکن است یک عینک مطالعه برایتان کافی باشد. اما خوب است که فراموش نکنید که باید  به طور منظم تحت نظر یک اپتومتریست (بینایی سنج) یا چشم پزشک قرار بگیرید.

توصیه می شود، حداقل از 18 سالگی، حداقل هر دو سال بینایی سنجی را انجام دهید. اما از 40 سالگی به بعد، این موضوع مهم تر می شود. در شروع 40 سالگی باید هر 1-3 سال برای گلوکوم آزمایش شوید؛ چشم پزشک شما همچنین باید شما را برای بیماری شبکیه مورد بررسی قرار دهد، به خصوص اگر دیابت دارید.


غربالگری سرطان دهانه رحم

زنان سنین 30 تا 65 ساله باید حداقل هر 5 سال یک بار، یک پاپ اسمیر و یک آزمایش HPV داشته باشند (یا فقط هر 3 سال بار یک پاپ اسمیر). اگر شما در رابطه جدید هستید، یا مشکوک باشید که شریک زندگی شما شرکای دیگری داشته باشد، پس باید علاوه بر HPV از نظر STDs (بیماری های مقاربتی) نیز مورد بررسی قرار بگیرید. این بیماری ها می توانند توسط ویروسی که باعث ایجاد سرطان گردن رحم می شود، سربرآورده باشد.


بررسی پوست

مانند ماموگرافی، این موضوع نیز بحث های متفاوتی همراه دارد. زیرا گروه های مختلف توصیه های مختلفی ارائه می دهند. به گفته بسیاری دیگر از متخصصان پوست بهتر است سالی یک بار، برای بررسی وضعیت پوست به آن ها مراجعه کنید. اگر این کار را پشت گوش می اندازید، حداقل به طور منظم پوست خود را وارسی کرده و اگر تغییری مشاهده کردید آن را با یک متخصص در میان بگذارید. 


عملکرد تیروئید

حدود 13٪ از زنان 35-65  ساله مبتلا به کم کاری تیروئید (تیروئید کم توان) هستند، بنابراین با نزدیک شدن به سن 35 سالگی، بهتر است هر 5 سال یک بار عملکرد تیروئیدتان را ارزیابی کنید. پس از 50 سالگی، دکتر شما ممکن است پیشنهاد کند که زودتر تیروئیدتان مورد بررسی قرار گیرد، زیرا بعضی از اختلالات تیروئید بعد از یائسگی بیشتر شایع هستند.

عرق کردن کف دست ها

بدن با عرق کردن دمای خود را تنظیم می‌کند. اما اگر کف دستان شما مدام عرق می‌کند، قطعا اذیت می‌شوید. اگر دستان شما مدام خیس و چسبناک باشد، امر ساده‌ی روزانه‌ای، چون دست دادن با دیگران برای‌تان اضطراب‌آور خواهد بود. با ما همراه باشید تا با دلایل عرق کردن کف دست و درمان‌های خانگی آن آشنا شوید.

دلایل عرق کردن کف دست

در صورت ابتلا به هیپرهیدروزی، غدد عرق با فعالیت بیش‌ازحد خود برای شما دردسر ایجاد می‌کنند. این شرایط هیچ ارتباطی با حضور شما در فضاهای بیرونی یا درونی یا سطح فعالیت فیزیکی شما ندارد. مهم نیست که دمای محیط برای شما مناسب باشد یا هیچ فعالیت فیزیکی نداشته باشید، کف دست‌تان باز هم عرق خواهد کرد.

بعضی از مردم عرق کردن کم کف دست را مشکلی کوچک تلقی می‌کنند. عرق کردن کف دست همیشه نشانگر مشکلی جدی نیست و ممکن است در برخی خانواده‌ها شایع باشد، اما عرق کردن زیاد می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بیماری مزمنی مانند موارد زیر باشد:

  • دیابت
  • یائسگی/ گرگرفتگی
  • قند خون پایین
  • تیروئید پرکار
  • حمله‌ی قلبی
  • مشکلات سیستم عصبی
  • عفونت

 

 

اگر عرق کردن کف دست از علائم بیماری مزمنی باشد، ممکن است علائم دیگری را نیز داشته باشید. اگر در کنار عرق کردن کف دست با علائمی همچون احساس سرما، درد قفسه سینه، تهوع، سرگیجه یا تب روبه‌رو هستید، به پزشک مراجعه کنید. اگر عرق کردن کف دست شما به‌مرور شدت می‌یابد یا زندگی شما را مختل کرده است، به پزشک مراجعه کنید.

آب مورد نیاز بدن

آب آشامیدنی یک راه کلیدی مهم برای حفظ مایعات بدن و سالم ماندن است. در حالی که نیازهای فردی مانند جنسیت و شیوه زندگی متفاوت است، اما پزشکان توصیه می کنند که زنان (۱۹-۵۰ ساله) ۲.۷ لیتر آب در روز بنوشند و مردان (۵۰-۱۹ ساله) ۳.۷ لیتر در روز، و چگونگی انجام این کار می تواند چالشی برای رسیدن به این هدف باشد، با پیدا کردن منابع دیگرمایعاتی می توانید جذب مایعات را تا حد زیادی افزایش دهید.


افزایش مصرف آب در طول روز

۱- صبح زود یک لیوان آب بنوشید

نوشیدن آب دقیقا وقتی که بیدار می‌ شوید می تواند به بالا بردن سرعت متابولیسم شما و به اینکه در طول شب بدون مایعات بوده اید کمک کند. یک لیوان کنار تخت خود داشته باشید و یا یادداشتی بنویسید یا روی ساعت خود یک آلارم تنظیم کنید تا به خودتان یادآوری کنید که باید آب بنوشید .


۲- هر بار که غذا می‌ خورید یک لیوان آب بنوشید

با هر وعده یک لیوان آب بنوشید. این کار به هضم غذا کمک می‌ کند تا بدنتان مواد مغذی را دریافت کند. آب هم مدفوع را نرم می‌ کند و هم به جلوگیری از یبوست کمک می‌ کند. به خاطر داشته باشید که آب را همراه با هر نوع میان وعده که در طول روز می خورید بنوشید .

اگر می‌ خواهید وزن خود را کاهش بدهید، قبل از اینکه شروع به خوردن کنید، آب بنوشید. آب باعث می شود زودتر احساس سیری کنید.


۳- در تمام روز یک بطری آب همراه خود داشته باشید

اگر در یک اداره کار می کنید، یک بطری را روی میز خود نگه دارید و در طول روز از آن بخورید. اگر از یادتان می رود که آب بخورید بر روی یادآورهای کامپیوتر یک یادآور تنظیم کنید. اگر کار فیزیکی بیشتری انجام می دهید، سعی کنید جایی را در نظر بگیرید که به بطری آب به طور منظم دسترسی داشته باشید و یا اصلا بطری آب را با خودتان حمل کنید.

برای سنجش میزان مصرف دقیق تر آب، یک بطری پیدا کنید که اندازه گیری ها در کنار آن نشان داده شده باشد.

یک بطری با ویژگی های خاص مانند بطری عایق دار استفاده کنید تا آب سرد بماند و یا یک فیلتر داخلی جداگانه برای کنار هم نگه داشتن آب با میوه داشته باشد.

 

ادامه مطلب ...

غذاهایی که قبل از خواب نباید خورد

خوب خوابیدن شب نه تنها برای سلامتی شما مهم است، بلکه باعث می شود شما در روزبعد سرحال باشید. گاهی اوقات ما شب مانند یک بچه میخوابیم و بعضی شب ها را با بیخوابی سپری می کنیم که این بستگی دارد ما برای شام چه چیزی خورده باشیم. این مقاله نشان می دهد که شما چه چیزی باید و نباید بخورید ، اگر شما می خواهید یک خواب شبانه آرام و خوب داشته باشید.

غذاهایی که قبل از خواب نباید خورد
۱- چیزبرگر با گوشت خوک
فست فود دشمن سلامتی و خواب شماست. گوشت خوک دارای مقداری چربی است که تولید اسید معده را تحریک می کند و باعث سوزش معده می شود.

۲- مشروب
الکل یک عامل ادرار آور است. به این معنی که، اگرشما قبل از خواب مشروب بنوشید، نسبت به شب های دیگر در طول شب از خواب بلند خواهید شد.

۳- شکلات تلخ
شکلات، خصوصا شکلات تلخ شامل کافئین و کاکائو است. اینها سیستم عصبی را تحریک می کنند و ضربان قلب و شانس بیخوابی را افزایش می دهند.

۴- مرغ
مقدار زیادی از پروتئین موجود در مرغ، %۵۰ از هضم غذا را کاهش می دهد. بنابراین، در زمانی که شما در حال خوابیدن هستید، بدن شما به جای استراحت کردن، در حال هضم کردن موادی است که بدست آورده است.

۵- فلفل تند
هرگز نباید فلفل تند اضافه شود به هرغذایی که شما قبل از خواب می خورید. فلفل تند باعث سوزش معده می شود و خواب شما را نا آرام می کند.
 
ادامه مطلب ...

مراقبت از دندان ها

مراقبت از دندان ها باعث می شود زندگی سالم، طولانی و بدون درد را تجربه کنیم. به منظور سالم نگه داشتن دندان ها لازم است که به صورت روزانه مراقبت های دهان و دندان را به خوبی انجام دهیم و با بالا رفتن سنمان، دندان های خود را حفظ کنیم. می توانید این کار را با تمرین بهداشت مناسب دهان و دندان، تغذیه و رژیم سالم، و در کنار این عادات خوب با مراقبت از دندان و رسیدگی های پزشکی به موقع، آن را تکمیل کنیم.


مراقبت از دندان ها

۱- هر روز صبح و عصر مسواک بزنید

مسواک زدن می بایستی حداقل ۲ دقیقه طول بکشد. این مدت زمان باعث می شود بتوانید روی تمامی سطوح دندان ها کار کنید. مطمئن شوید که پشت دندان ها را نیز فراموش نکرده اید.

به کودکان خود، با اولین دندان های شیری که در می آورند عادات بهداشت دهان و دندان را یاد بدهید. کرم خوردگی در دندان های شیری به همان اندازه دندان های دائمی می تواند آزار دهنده باشد.

برای بهترین نتیجه می توانید از مسواک با موهای نرم و یا مسواک برقی استفاده کنید. از هر نوع مسواکی که استفاده می کنید، حتما هر سه ماه یکبار آن ها را تعویض کنید. اگر فکر می کنید که احتمالا مسواک هایتان زودتر از این کهنه می شوند، می توانید برس و موهای آن ها را بازرسی کنید که ببینید آیا خراب و یا کج شده یا نه. اگر اینگونه بود آن را تعویض کنید.

مسواک زدن مداوم و منظم، نه تنها باعث می شود دندان هایتان سالم و بدون درد باشد، بلکه نفس تان را نیز خوش بو و مطبوع می سازد. البته نبایستی بلافاصله پس از غذا خوردن مسواک بزنید. بلافاصله بعد از غذا خوردن دهان به میزان بیشتری اسیدی بوده و این باعث می شود مینای دندان نرم تر باشد. حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید و بلافاصله بعد از آن دندان هایتان را مسواک کنید.

۲- از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید

فلوراید از مینای دندان ها محافظت کرده و باعث می شود دندان هایتان کمتر به کرم خوردگی مبتلا شوند. البته خیلی مهم است که خمیر دندان ها، فلوراید کافی برای موثر بودن داشته باشد بررسی کنید که حداقل ppm500/1 -350/1، فلوراید داشته باشد.

خمیر دندان هایی با مقادیر کمتر از ppm 000/1، نمی توانند برای حفاظت از دندان ها موثر باشند.

کودکان هم می توانند از خمیر دندان های خیلی قوی استفاده کنند به شرطی که بزرگتران نظارت کنند تا بعد از مسواک زدن دهان را خوب بشویند و خمیر دندان را بیرون بریزند.

  ادامه مطلب ...