خواص جگر

درمان و رفع کم خونی
جگر حاوی مقادیر زیادی اسید فولیک و آهن است که این مواد نقش اساسی در گلبول های قرمز خون دارند و مغز استخوان به عنوان مرکز تولید گلبول های قرمز نیاز ویژه ای به آهن دارد. بنابراین یکی از خواص جگر رفع مشکل کم خونی است.
تقویت سیستم دفاعی و ایمنی بدن
وجود روی و ویتامین A در جگر باعث سلامتی بافت رگهای خونی میشود. علاوه بر آن کمبود ویتامین A ممکن است باعث بروز بیماری خود ایمنی بدن شود. همچنین روی ( زینک ) و ویتامین A از گلبولهای سفید در برابر رادیکال های آزاد محافظت میکنند.
جلوگیری از ریزش مو
ریزش مو یکی از نگرانی های عمده بخصوص در خانم هاست. در واقع یکی از اصلی ترین نشانه های کمبود روی در بدن ریزش موست. 
کمبود روی در بدن انسان ، سبب ایجاد دگرگونی در ساختار پروتئین فولیکول های مو و تضعیف آن می شود و این موضوع بدان معنی است که موهای جدید زودتر از زمان نرمال میریزند. اهمیت روی - زینک -  برای تقویت مو در آزمایشگاه تایید شده است. بنابراین یکی دیگر از خواص جگر جلوگیری و یا دستکم کاهش ریزش مو است.
تقویت حافظه و سلامت مغز
وجود کولین در جگر باعث تقویت حافظه بلند مدت شده و همینطور ویتامینهای گروه B که به وفور در جگر یافت میشوند یکی از ویتامینهای ضروری برای سلامتی مغز است.
موارد بسیار زیاد دیگری از خواص جگر وجود دارد که خارج از حوصله و ظرفیت این یادداشت است. با کمی جستجو فواید بیشمار آنرا خواهید یافت اما فراموش نکنید که هیچ معجزه ای درکار نیست و بهتر است جگر را به عنوان یک ماده مغذی و البته لذیذ ( با پوزش از گیاهخواران عزیز ) در برنامه غذایی خود بگنجانید. بد نیست در انتها به مضرات جگر در صورت استفاده بیش از حد نیز پرداخته شود.